Archief Meet the Author
20e Online “Meet the author” bijeenkomst van 15 mei 2024.
Dit keer spreekt Eline van Buuren over haar artikel The complexity of nutritional problems in persons with dementia: expanding a theoretical model (Eline van Buuren, Jenny van der Steen, Mariëlle Olthof-Nefkens, Christian Bakker, Raymond Koopmans, Marieke Perry, Hanneke Kalf)
Als inleiding op het artikel schrijft ze:
Voedingsproblemen komen vaak voor bij mensen met dementie. Het gaat dan over alle problemen die voorkomen tijdens eten en drinken die ertoe leiden dat mensen onvoldoende vocht en voeding binnenkrijgen (zoals apraxie, dysfagie of afweren tijdens een maaltijd). Dit kan leiden tot ondervoeding, uitdroging en aspiratiepneumonie; de twee laatstgenoemde zijn belangrijke oorzaken van overlijden bij mensen met dementie.
Eerder onderzoek heeft geleid tot theoretische modellen, maar deze zijn niet in de praktijk getoetst. In dit kwalitatieve onderzoek zijn daarom middels focusgroepen met zorgprofessionals uit het verpleeghuis de bestaande modellen geëvalueerd. Dit heeft geleid tot een model met zes thema’s, waarbij multidisciplinaire samenwerking en ethische factoren naar voren kwamen als nieuwe thema’s. Ook zijn de interacties rondom de thema’s aan het nieuwe model toegevoegd. De belangrijkste boodschap is om alle factoren die samenhangen met voedingsproblemen in acht te nemen in de dagelijkse zorg voor mensen met dementie.
19e Online “Meet the Author” bijeenkomst 7 februari 2024.
Dit keer hebben we een primeur. Voor het eerst nemen auteurs uit het buitenland deel aan “Meet the Author”. Ierse onderzoekers Rena Lyons, Clare Carroll, Aoife Gallagher and Rosalind Merrick spreken over hun artikel ‘Understanding the perspectives of children and young people with speech, language and communication needs: How qualitative research can inform practice’ (Rena Lyons, Clare Carroll, Aoife Gallagher, Rosalind Merrick, and Haley Tancredi).
Als inleiding op het artikel schrijven ze:
In this discussion paper, we argue that there is a strong mandate to listen to the perspectives of children and young people with speech, language and communication needs. Despite this mandate, we argue that there are many barriers to listening to their perspectives. As a result, children’s views are not routinely bedded in speech and language therapy practice. Qualitative research is an interpretive method that can enable us to explore the views and experiences of children and young people. We discuss what we already know about these perspectives from qualitative studies and how qualitative research could inform how we can ‘be’ and what we ‘do’ with children with speech, language and communication needs. Finally, we outline practical steps that speech and language therapists could take to ensure that the perspectives of children and young people are included in the therapy process.
18e Online “Meet the Author” bijeenkomst 10 oktober 2023.
Deze keer spreekt Nicole ter Wal naar aanleiding van het artikel “Everyday Barriers in Communicative Participation According to People With Communication Problems.” (Nicole Ter Wal, Lizet van Ewijk, Lotti Dijkhuis, Johanna M A Visser-Meily, Caroline B Terwee, Ellen Gerrits).
Als inleiding op het artikel schrijft ze:
Het ontwikkelen van een meetinstrument lijkt toch echt wel wat eenvoudiger dan dat het is. Dat kan niet je niet doen achter je bureau en dat kan je zeker niet alleen (of met een klein clubje). Nee, dat doe je samen met de mensen waarvoor je het ontwikkelt; in mijn geval volwassenen met verschillende communicatieproblemen. Sterker nog, bij die groep begint de ontwikkeling!
Wij zijn met volwassenen met verschillende communicatieproblemen, na het bijhouden van een dagboek, in gesprek gegaan over situaties in het dagelijks leven waaraan zij niet of moeilijk kunnen deelnemen door de communicatieproblemen.
De communicatieve participatiesituaties die men heeft genoemd, vormen de basis van het meetinstrument. Deze situaties bevatten 44 elementen die van invloed zijn op het deelnemen aan levenssituaties waarvoor communicatie een vereiste is. De elementen kunnen samengevat worden in zes thema’s (voor ons open deuren, maar in de wetenschap niet eerder hard gemaakt); 1) de gesprekspartner bepaalt in grote mate hoe moeilijk of makkelijk je kunt meedoen, 2) het onderwerp van gesprek speelt een belangrijke rol, 3) een snel tempo binnen het gesprek wordt als belemmerend ervaren, 4) geluiden in de omgeving zijn storend, 5) het moment waarop het gesprek plaatsvindt is belangrijk en 6) de manier waarop er gecommuniceerd wordt speelt een rol in hoe moeilijk of makkelijk meedoen aan de sociale situatie is.
M.i. zijn niet alleen de resultaten van dit artikel interessant voor de praktijk, maar ook de methode die is gebruikt.
Tijdens de MtA bijeenkomst beantwoord ik graag de vragen die jullie hebben over dit artikel en over de verdere ontwikkeling van het meetinstrument.
17e Online “Meet the Author” bijeenkomst 24 mei 2023.
Deze keer spreekt Tessel Boerma naar aanleiding van het artikel “Grammatical skills of Dutch children with 22q11.2 Deletion Syndrome in comparison with
children with Developmental Language Disorder: Evidence from spontaneous language and standardized assessment.” (Tessel Boerma, Emma Everaert, Dinte Vlieger, Maaike Steggink, Iris Selten, Michiel Houben, Jacob Vorstman, Ellen Gerrits and Frank Wijnen).
Als inleiding op het artikel schrijft ze:
Het 22q11.2 deletiesyndroom (22q11DS) is een relatief frequent voorkomende genetische aandoening die wordt gekenmerkt door fysieke en cognitieve problemen, waaronder taalproblemen. Gedetailleerde beschrijvingen van de taalontwikkeling van kinderen met 22q11DS zijn echter schaars en, ondanks klinische overlap, zijn er zelden directe vergelijkingen gemaakt met kinderen met een Taalontwikkelingsstoornis (TOS). De huidige studie brengt daar verandering in. De resultaten tonen aan dat kinderen met 22q11DS en kinderen met TOS zeer zwakke expressieve grammaticale vaardigheden hebben, die niet van elkaar verschillen. Dit vonden we onafhankelijk van leeftijd en onafhankelijk van methode van testen. Gegeven duidelijke verschillen in etiologie en cognitieve capaciteiten tussen de groepen, heeft deze bevinding belangrijke klinische en theoretische implicaties.
16e Online “Meet the Author” bijeenkomst 7 maart 2023.
Logoscientia organiseert op dinsdag 7 maart 2023 de zestiende online “Meet the author” bijeenkomst. Deze bijeenkomsten zijn na aanmelding vrij toegankelijk voor logopedisten, logopediewetenschappers en andere geïnteresseerden. Tijdens deze bijeenkomsten bespreken wisselende auteurs hun gepubliceerde wetenschappelijk artikel. De bijeenkomsten duren ongeveer een uur en starten met een pitch van 5 tot 10 minuten door de auteur. Aansluitend wisselen aanwezige deelnemers met de auteur en elkaar van gedachten over het artikel en de toepasbaarheid van de inhoud in de praktijk.
Deze keer spreekt Elena Tribushinina samen met haar co-auteur Joyce Meuwissen naar aanleiding van het artikel “Teaching foreign language grammar to primary-school children with developmental language disorder: A classroom-based intervention study.” (Tribushinina, E., Niemann, G., Meuwissen, J., Mackaaij, M., & Lahdo, G. (2022). Journal of Communication Disorders. Online first, DOI: https://doi.org/10.1016/j.jcomdis.2022.106269.).
Als inleiding op het artikel schrijft ze:
In dit artikel rapporteren we de resultaten van een interventiestudie waarin we de effectiviteit van CodeTaal hebben onderzocht in het speciaal onderwijs. CodeTaal is tot stand gekomen vanuit het gemis aan een goed onderbouwde methodiek voor het leren van Engels binnen het PO. Het is de eerste lesmethode Engels die speciaal ontwikkeld is voor leerlingen met TOS. Uit het onderzoek is gebleken dat de leerlingen met deze methode vooruit gaan in het Engels, en ook in het Nederlands. Dit heeft te maken met het feit dat kinderen met deze methode hun kennis van het Nederlands inzetten bij het leren van Engels, door de twee talen systematisch met elkaar te vergelijken.
15e Online “Meet the Author” bijeenkomst 13 december 2022.
Deze keer spreken Eline Alons en Lotti Dijkhuis naar aanleiding van het artikel “Development and Diagnostic Accuracy of a Shortened Dutch Naming Test for People with Aphasia Using Item Response Theory.” (Alons, E., Dijkhuis, L., van Tuijl, P., & van Ewijk, L. (2022). Archives of clinical neuropsychology : the official journal of the National Academy of Neuropsychologists, acac057. Advance online publication.)
Als inleiding op het artikel schrijven ze: De Nederlandse Benoem Test (NBT) is een veelgebruikte test om woordvindproblemen te diagnosticeren bij mensen met afasie. De test geeft veel informatie over de aanwezigheid, ernst en aard van de woordvindstoornis. Echter, de test bestaat uit 92 afbeeldingen en is daarmee relatief lang. Dit maakt de test minder geschikt voor bijvoorbeeld een korte screening op aanwezigheid van woordvindproblemen. Om deze reden is onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van een verkorte, screenende versie van de NBT.
Bij een grote sample van 510 personen met afasie en 192 gezonde proefpersonen is de NBT afgenomen en is vervolgens de statistische methode Item Respons Theorie (IRT) toegepast. Hiermee zijn de beste items die iets zeggen over de aanwezigheid van woordvindproblemen geselecteerd. Dit artikel beschrijft het proces van deze ontwikkeling.
Tijdens de MtA bijeenkomst beantwoorden wij graag de vragen die jullie hebben over dit proces, of over de klinische/praktische toepasbaarheid van de NBT-screening.
14e Online “Meet the Author” bijeenkomst 11 oktober 2022.
Deze keer spreken Rob Zwitserlood en Inge Klatte naar aanleiding van het artikel “Language Sample Analysis in Clinical Practice: Speech-Language Pathologists’ Barriers, Facilitators, and Needs” (Inge S. Klatte, Vera van Heugten, Rob Zwitserlood en Ellen Gerrits. Language, Speech, and Hearing Services in Schools)
Als inleiding op het artikel schrijven ze: Dit artikel is een product van het onderzoeksproject ZINnig van het lectoraat Logopedie van Hogeschool Utrecht dat als doel had om de therapie voor kinderen met grammaticale problemen in de leeftijd van 8-10 jaar te verbeteren. Spontane taalanalyses worden gezien als een gouden standaard voor het in kaart brengen van grammaticale problemen bij kinderen met TOS. Deze analyses worden echter weinig uitgevoerd door logopedisten in de praktijk. In een focusgroep zijn we met logopedisten in gesprek gegaan over welke belemmerende en faciliterende factoren logopedisten ervaren in het uitvoeren van een spontane taalanalyse. In het artikel kijken we vanuit gedragsveranderingstheorie naar de genoemde factoren. We doen een voorstel voor benodigde veranderingen in de praktijk ter stimulering van het uitvoeren van spontane taalanalyses. We gaan graag met je in gesprek over dit artikel. Hopelijk tot ziens op dinsdag 11 oktober!
13e Online “Meet the Author” bijeenkomst 17 mei 2022.
Deze keer spreekt Klaske van Sluis naar aanleiding van het artikel “Women’s perspective on life after total laryngectomy: a qualitative study“. (Klaske E. van Sluis, Anne F. Kornman, Lisette van der Molen, Michiel W.M. van den Brekel, en Gili Yaron. International Journal of Language & Communication Disorders.)
Klaske van Sluis is logopediste, logopediewetenschapper en in december 2020 gepromoveerd op stemuitkomsten na een totale laryngectomie. Zij promoveerde aan de Universiteit van Amsterdam en is werkzaam als logopediste en onderzoeker binnen het Antoni van Leeuwenhoek.
Eén van de hoofdstukken van haar proefschrift is een kwalitatieve studie naar de ervaringen van vrouwen die leven met een totale laryngectomie. Binnen de studie zijn acht vrouwelijke deelnemers geïnterviewd over hun ervaringen over het leven met een laryngectomie. Met behulp van thematische analyse zijn thema’s gedestilleerd uit de data. Klaske zal in deze bijeenkomst de verschillende hoofdthema’s en gevolgen bespreken van een totale laryngectomie, en de impact hiervan op vrouwen.
12e Online “Meet the Author” bijeenkomst 16 maart 2022.
Deze keer vertelt Imme Lammertink naar aanleiding van het artikel: “Statistical Learning in Specific Language Impairment: A Meta-Analysis.”
Imme Lammertink, Paul Boersma, Frank Wijnen, Judith Rispens
Als inleiding op haar artikel schrijft ze:
In het artikel dat jullie voor deze Meet The Author bijeenkomst lezen, onderzoek ik of kinderen met TOS moeite hebben met taal omdat zij minder makkelijk patronen herkennen dan kinderen zonder TOS. Iedere taal bestaat uit verschillende elementen. Vaste patronen bepalen hoe deze elementen (bijvoorbeeld klanken) gecombineerd kunnen worden tot lettergrepen, woorden en zinnen. Het herkennen van deze patronen in het taalaanbod wordt statistisch leren genoemd. In het artikel dat jullie lezen voor de bijeenkomst, analyseer ik de resultaten van verschillende studies naar statistisch leren bij kinderen en jongvolwassenen met en zonder TOS. Wanneer we de resultaten van deze studies combineren (meta-analyse) dan zien we dat kinderen met TOS meer moeite hebben met het herkennen van patronen in taal dan kinderen zonder TOS. Dit kan een mogelijke verklaring zijn voor de problemen die kinderen met TOS ervaren met taal. Tijdens de bijeenkomst op 16 maart bespreek ik de principes van statistisch leren, kom ik met voorbeelden van statistisch leren en herhaal ik de belangrijkste conclusies uit het artikel. Uiteraard is er ook ruimte om vragen te stellen en ga ik graag met jullie in gesprek over het artikel. Zien jullie bijvoorbeeld mogelijkheden om de principes van statistisch leren te verwerken in bestaande interventies voor kinderen met TOS? Tot slot, als er interesse is om meer te horen over het doen van meta-analyses dan vertel ik ook daar graag iets meer over. Hopelijk tot 16 maart!
11e Online “Meet the Author” bijeenkomst 19 januari 2022.
Deze keer vertelt Maren van Rijssen naar aanleiding van het artikel: Evaluating communication partner training in healthcare centres: Understanding the mechanisms of behaviour change. International Journal of Language & Communication Disorders. (Van Rijssen, M, Ketelaar, M, Vandenborre, D, Oostveen, J, Veldkamp, M, van Ewijk, L, Visser-Meily, JMA, Gerrits, E. (2021).
Als inleiding op haar artikel schrijft ze: De communicatie tussen mensen met afasie en hun zorgprofessionals in zorginstellingen verloopt moeizaam. Deze kan verbeterd worden wanneer zorgprofessionals getraind worden in het gebruik van communicatietechnieken. Communicatie Partner Training (CPT) is een parapluterm voor interventies waarin de zorgprofessionals van mensen met afasie getraind worden in communiceren. Er zijn wereldwijd veel CPT interventies ontwikkeld.
Soms werken CPT interventies heel goed, soms niet. Training alléén is niet voldoende om zorgprofessionals de kennis, vaardigheden en motivatie te geven om communicatietechnieken te gebruiken bij alle gesprekken met mensen met afasie.
Het doel van deze studie was om te identificeren waarom zorgprofessionals wel of geen communicatietechnieken gaan gebruiken na de CPT interventie CommuniCare. Deze CPT werd in 2019 ontwikkeld samen met zorgprofessionals, mensen met afasie en hun naasten.
In Nederland en België kregen 254 zorgprofessionals de training. Van hen werden 24 geïnterviewd over waarom ze wel of geen communicatietechnieken gingen gebruiken na de training. Er werden verschillende interventie elementen genoemd die zorgprofessionals de kennis, vaardigheden of motivatie gaven om communicatietechnieken te gebruiken. De belangrijkste interventie elementen waren rollenspellen en coaching on the job. De zorgprofessionals benoemden ook de barrières om communicatietechnieken te (gaan) gebruiken.
Dit paper geeft aanbevelingen aan zorginstellingen die de communicatievaardigheden van hun zorgprofessionals willen vergroten. De bevindingen hebben belangrijke implicaties voor onderwijs in de zorg en voor zorginstellingen waar mensen met afasie zijn opgenomen.
10e Online “Meet the Author” bijeenkomst 16 november 2021.
Deze keer vertelt Florentine Schepers naar aanleiding van het artikel: ‘Dysphagia limit in children with cerebral palsy aged 4 to 12 years‘ (Florentine V. Schepers, Karen van Hulst, Bea Spek, Corrie E. Erasmus, Lenie van den Engel – Hoek, 2021, Developmental Medicine & Child Neurology).
In het artikel wordt het onderzoek beschreven naar de sliklimiet bij kinderen met cerebrale parese (CP) in de leeftijd van 4 – 12 jaar. De Maximaal Volume Watersliktest is bij 77 kinderen met CP uitgevoerd en de data is vergeleken met normaal ontwikkelende kinderen in dezelfde leeftijd. Tevens is de sliklimiet bepaald per EDACS groep. Het EDACS (Eating and Drinking Classification Scale) is een schaal waarbij het kind met CP geclassificeerd wordt in zijn eet- en drinkvaardigheid. Het gaat hierbij om de efficiëntie en veiligheid van het eten en drinken in de dagelijkse situatie. Per EDACS level (I – V) is de sliklimiet bepaald. De sliklimiet is een maximale prestatietaak. Uit het onderzoek komt naar voren dat kinderen met CP een significant lagere sliklimiet hebben dan normaal ontwikkelde kinderen. De groep EDACS 1, die soms vergeleken wordt met een normale eet-drinkvaardigheid heeft echter een factor 3 kleinere sliklimiet dan normaal ontwikkelende kinderen. De groep in EDACS IV en V laat zien dat hun dagelijkse uitvoering samenvalt met hun maximale prestatie, zij kunnen maar hele kleine porties in één keer doorslikken.
Het bepalen van de sliklimiet bij kinderen dient een standaard onderdeel te zijn van het logopedisch onderzoek naar het eten en drinken bij kinderen met CP. Doe jij dat al?
9e Online “Meet the Author” bijeenkomst 13 oktober 2021.
Deze keer vertelt Inge Klatte naar aanleiding van haar artikel “Collaboration between parents and SLTs produces optimal outcomes for children attending speech and language therapy: Gathering the evidence”
Als informatie vooraf schrijft Inge:
Het samenwerken met ouders van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis is een belangrijk onderdeel van de logopedische behandeling. Uit interviews met ouders en logopedisten beschreven in internationale literatuur blijkt dat de samenwerking meerdere barrières kent, voor ouders en logopedisten. Samen met internationale collega’s pleiten we in dit artikel voor meer onderzoek naar hoe logopedisten de samenwerking met ouders kunnen optimaliseren. We beschrijven enerzijds de uitdagingen voor logopedisten in de samenwerking met ouders. Anderzijds beschrijven we de uitdagingen die we binnen het onderzoek kennen, namelijk er is geen ‘one size fits all’ oplossing. We hebben te maken met een zogeheten complexe interventie: wat voor de één werkt, hoeft niet voor de ander te werken. In dit artikel doen we een voorstel voor een model met betrekking tot samenwerking. Ook stellen we voor om de methode ‘realist evaluation’ toe te passen voor het ontrafelen van wat werkt in de samenwerking, hoe, voor wie en in welke situatie. Ik ga heel graag in gesprek met jullie over dit onderwerp en mogelijk komen we samen tot nieuwe inzichten. Ik hoop jullie te zien op 13 oktober in de volgende ‘meet the author’ van Logoscientia!
8e Online “Meet the Author” bijeenkomst 16 september 2021.
Deze keer vertellen dr. Leenke van Haaften en Sanne Diepeveen MA naar aanleiding van hun artikel:
‘Maximum repetition rate in a large cross-sectional sample of typically developing Dutch-speaking children‘ (Leenke van Haaften, Sanne Diepeveen, Hayo Terband, Bert De Swart, Lenie Van Den Engel-Hoek & Ben Maassen, 2021, International Journal of SpeechLanguage Pathology).
Als informatie vooraf schrijven Leenke en Sanne:
In het artikel beschrijven we de normering van de diadochokinese taak van het Computer Articulatie Instrument (CAI). In onze lezing staat centraal hoe deze normering tot stand gekomen is en wat daar allemaal bij komt kijken. Ook gaan we in op de toepasbaarheid van deze taak en de normgegevens in de dagelijkse praktijk.
7e Online “Meet the Author” bijeenkomst 12 mei 2021.
Deze keer vertelt Sandra Wielaert naar aanleiding van haar artikel “‘Now it is about me having to learn something . . . .’ Partners’ experiences with a Dutch conversation partner training programme (PACT).”
Als informatie vooraf schrijft Sandra:
Binnen de afasietherapie groeit de belangstelling voor behandeling op het participatieniveau. De rol van partners bij personen met afasie wordt steeds meer erkend. Binnen deze ontwikkeling paste de implementatie van PACT. Dit conversatiepartner-trainingsprogramma werd geïntroduceerd in 2012- 2014 in 6 revalidatiecentra en 3 GRZ instellingen in het kader van het Innovatieprogramma van Revalidatie Nederland. Een van de belangrijkste bevindingen van dit implementatie onderzoek was, dat PACT een nieuw perspectief bracht binnen de afasietherapie voor alle betrokkenen; de logopedisten, de personen met afasie en hun (gespreks)partners. Het doel van het kwalitatieve onderzoek dat we gaan bespreken, was het beantwoorden van de vraag: hoe ervaren partners van personen met afasie een partnertraining met PACT? Ik hoop jullie te zien op 12 mei in de volgende ‘meet the author’ van Logoscientia!
6e Online “Meet the Author” bijeenkomst 13 april 2021.
Deze keer vertelt Sirpa Tarvainen naar aanleiding van haar artikel “Oral language comprehension interventions in 1–8-year-old children with language disorders or difficulties: A systematic scoping review“, dat in augustus 2020 gepubliceerd werd. In dit artikel geeft zij een samenvatting van het wetenschappelijk bewijs voor interventies gericht op mondeling taalbegrip bij kinderen tot 8 jaar met een taalontwikkelingsstoornis of taalontwikkelingsproblemen.
Als informatie vooraf schrijft Sirpa:
The most severe problems in language manifest as difficulties in comprehending oral language. Oral language comprehension difficulties are persistent. Research on oral language comprehension interventions has been scarce even though it is known that persistent linguistic difficulties are associated with different social, academic, and emotional risks. The aim of this review was to identify interventions targeting oral language comprehension in children 8 years or younger with language disorders or difficulties. We also examined the possible intervention foci, efficacy, and level of evidence of these interventions. This review summarises the existing evidence on oral language comprehension interventions in young children with language disorders or difficulties. I hope to see you in Logosciencia ‘Meet the author’ evening on April 13th!
5e Online “Meet the Author” bijeenkomst 10 februari 2021.
Deze keer vertelt Gerda Bruinsma naar aanleiding van haar artikel “Focused Stimulation Intervention in 4- and 5-Year-Old Children With Developmental Language Disorder: Exploring Implementation in Clinical Practice“, dat in april 2020 gepubliceerd werd.
Als informatie vooraf schrijft Gerda Bruinsma:
Uit wetenschappelijk onderzoek weten we inmiddels het een en ander over effectieve elementen in de behandeling gericht op morfosyntaxis bij kinderen met taalontwikkelingsstoornissen. Het kan lastig zijn om die kennis goed te interpreteren en in de praktijk toe te passen. Leen van den Dungen heeft belangrijk pionierswerk verricht in het verbinden van wetenschappelijke kennis en de dagelijkse praktijk met haar beschrijving van de ‘Communicatieve Taaltherapie’ (2007; in het artikel vertaald naar ‘Language in Interaction Therapy’). Met dit ‘Clinical Focus’ artikel willen we de Communicatieve Taaltherapie meer bekendheid geven.
Daarnaast hebben we geprobeerd het effect van Communicatieve Taaltherapie te meten. Daarvoor hebben we een single case A-B design gebruikt, dat als belangrijk voordeel heeft dat elk kind met zichzelf vergeleken kan worden. Dat maakt het mogelijk om vooruitgang vast te stellen bij de heterogene groep kinderen met TOS die we in de praktijk zien, en die afwijkt van de selecte groep die vaak geïncludeerd wordt in effectstudies.
4e Online “Meet the Author” bijeenkomst 12 januari 2021.
Deze keer vertelt Dr. Lenie van den Engel-Hoek naar aanleiding van haar artikel “Mastication Problems and Dysphagia In 4 Patients with Treacher Collins Syndrome Due to Affected Orofacial Muscles.”, dat september 2019 gepubliceerd werd.
Als informatie vooraf schrijft Dr. Lenie van den Engel-Hoek:
“Het artikel is een voorbeeld van een case series design. Dit soort onderzoek wordt in de medische wereld gebruikt om bepaalde problemen te identificeren. Binnen de logopedie (en zeker als het om kinderen gaat) is een RCT vaak moeilijk uit te voeren. We zijn daarom vaak op zoek naar de onderliggende afwijkende mechanismen. Daarmee kunnen we een zogenaamde ‘mechanism based’ therapie ontwikkelen. In de onderzoeken die ik de afgelopen jaren uitvoerde was het onderzoek bij kinderen met SMA (een spierziekte) daar een voorbeeld van: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19933981/. We lieten zien dat slikproblemen bij spierziektes een andere aanpak vragen dan bijvoorbeeld bij spasticiteit of CVA. Het artikel over 4 kinderen met een zeldzame aandoening (Treacher Collins) heeft eenzelfde insteek. Aan de hand van dit artikel kunnen we samen kijken naar de mogelijkheden van dit design voor het logopedisch werkveld.”
3e Online “Meet the Author” bijeenkomst 9 december 2020.
Deze keer vertelt Logopediewetenschapper Hanneke van der Hoek – Snieders MSc over haar studie in het artikel “Factors influencing the need for recovery in employees with hearing loss: a cross‑sectional study of health administrative data.” Het werd in juni 2020 gepubliceerd.
Ruim 3% van de beroepsbevolking ervaart functioneringsproblemen ten gevolge van gehoorverlies. Gehoorverlies leidt gemiddeld tot meer vermoeidheid, stress en ziekteverzuim – maar niet voor iedereen in gelijke mate. Het doel van deze studie is daarom beter te begrijpen welke factoren (bijvoorbeeld de ernst van het gehoorverlies, aspecten van het werk en persoonlijke factoren) deze mate van ervaren functioneringsproblemen mede bepalen.
2e Online “Meet the Author” bijeenkomst 10 november 2020.
Deze keer is Logopediewetenschapper Margot Visser-Bochane MSc van Hanzehogeschool Groningen onze auteur. Ze publiceerde dit jaar “Identifying Milestones in Language Development for Young Children Ages 1 to 6 Years” (Visser-Bochane et al., Academic Pediatrics, 3, 2020). In dit artikel beschrijft ze een onderzoek naar belangrijke mijlpalen in de woordenschat, grammatica en communicatie. Bijna 1400 ouders van kinderen van een tot zes jaar deden een uitspraak over mijlpalen, die werden afgeleid van klinische kenmerken en gangbare taalscreeningsinstrumenten. Hieruit is een lijst van 26 mijlpalen samengesteld, die gebruikt kan worden om de taalontwikkeling van kinderen te monitoren.
1e Online “Meet the Author” bijeenkomst 7 oktober 2020.
Ingrid Singer.